Här har vi samlat några de vanligaste frågor vi får i samband med fibernätsbygge och anslutning av villor och andra fastigheter. Vi hoppas att du hittar det du söker.
Är du redan ansluten och har en eller fler aktiva tjänster är det i första hand din tjänsteleverantör du ska vända dig till för frågor och support.
Är du redan ansluten och har en eller fler aktiva tjänster är det i första hand din tjänsteleverantör du ska vända dig till för frågor och support.
VANLIGA FRÅGOR
Klicka på frågan för att se svaret.- Jag sitter fast i ett avtal idag med annan leverantör, hur gör man då?
Vanligtvis så är det 3 månaders uppsägning på löpande avtal. Ni kan välja att säga upp ert nuvarande avtal när ni fått leveranstid på fiberinstallationen. Eller så säger ni upp det när fibern är installerad. Eftersom det inte är något tvång att beställa en tjänst, så kan ni välja att teckna en tjänst så fort det tidigare avtalet är avslutat. Men tänk på att avsluta så fort som möjligt för det finns en besparing att göra, samt leverans av en bättre tjänst.
- Vad kommer det att kosta?
Priset varierar mellan de olika områdena beroende på områdets struktur och priset för just ert område framgår tydligt i det material du får hem i brevlåda tillsammans med din beställningsblankett. - Kan jag använda mina befintliga telefoner om jag beställer bredbands-telefoni (IP-telefoni)?
När man beställer telefoni från någon av våra tjänsteleverantörer så skickar de en telefoniadapter. Telefoniadaptern ansluts till fibermottagaren. Till telefoniadaptern kan man koppla in en vanlig telefon (vanligt telefonuttag, RJ-11).
Har man flera telefonjack i huset och vill att det ska ringa på alla telefonjack så kan man koppla en vanlig telefonsladd mellan telefoniadaptern och husets första telefonjack, det blir då seriekopplat i huset och det ringer i alla telefonjack precis som det gör idag.